Höjt stöd till Stockholms pensionärsorganisationer

Över 10 miljoner kronor kommer att delas ut till Stockholms pensionärsorganisationer under 2016. Totalt får 34 organisationer bidrag till lokalhyror och till aktiviteter under 2016. Nytt för i år är att paraplyorganisationerna PRO, SPF och RPG som samordnar och stödjer lokala pensionärsföreningar en höjd ersättning från 40 kr per medlem till 50 kronor per medlem för 2016. Ersättningen har inte höjts under de två senaste mandatperioderna.

- Pensionärsorganisationernas verksamheter är väldigt betydelsefulla för många äldre med aktiviteter och gemenskap. Jag är väldigt glad att vi kunnat höja ersättningen till de organisationer som stöttar lokala föreningar runt om i staden, säger Clara Lindblom (V), äldre- och personalborgarråd.

Sedan 2015 har pensionärsföreningarna haft möjlighet att få ersättning för hela sin lokalhyra. Tidigare kunde föreningarna få max 80 % av hyran betald.  De har också fått möjlighet att ansöka om bidrag för fasta lokalkostnader och förbrukningsvaror vilket inte har varit möjligt tidigare. Syftet är att kunna skilja pengarna som går direkt till aktiviteter för medlemmarna från övriga kostnader.

Ida Strid, pressekr, 076 12 29 519

Siri Jonsson Montin, pressekr, 076 12 29 102