Ingen Komvux-satsning trots stort behov

Allt fler unga vuxna är långtidsarbetslösa och 40 procent av dem som är inskrivna på Jobbtorg Stockholm har inte gått ut grundskolan eller gymnasiet. Det visar svaret på en skrivelse som behandlas i arbetsmarknadsnämnden. Trots detta satsar inte den borgerliga alliansen på Komvux.

I revisionsrapporten för 2011 är det tydligt att kvalitén inom Komvux försämras år efter år. Inom den grundläggande vuxenutbildningen når endast 67 procent nivån godkänt. Det är en försämring med 5 procent från förra året.

- Uppenbarligen har den borgerliga majoritetens strävan att upphandla vuxenutbildningen kraftigt bidragit till sämre kvalité, vilket drabbar eleverna på Komvux. Med alla de utförare som idag har upphandlats för att sköta utbildningen saknas en långsiktighet och en analys av verksamheten. Att verksamheten vuxenutbildning gick med ett överskott på 3,2 miljoner samtidigt som resultaten sjunker visar alliansens totala ointresse för Komvux, säger Karin Rågsjö, vice ordförande i Arbetsmarknadsnämnden.

Karin Rågsjö     070-216 07 61

Vill du läsa mer om Stockholmsvänsterns politik? Gå in på http://www.stockholmsvanstern.se/

Vänsterpartiet i Stockholms stadshus är en del av oppositionen i kommunen. Partiet har 8 mandat i Stockholms fullmäktige.