”Katastrof för Stockholmare”

Det ska bli betydligt dyrare att bo i hyresrätt Stockholm. Det föreslår regeringens utredare idag i Hyresbostadsutredningen. ”Dubbla hyran mot idag i innerstaden”, har nämnts i kommentarer efter förslaget.

- Det här är en katastrof för många Stockholmare. Äldre, studenter och andra som inte har en hög inkomst kommer att drivas ut från innerstaden, säger Ann-Margarethe Livh, oppositionsledare för Vänsterpartiet i Stockholms stad.

Marknadshyror nämns av regeringen som ett sätt för att minska bostadsbristen men Vänsterpartiet anser att effekten blir den motsatta.

- Det byggs inte mer för att hyrorna blir högre. Det är redan attraktivt att bygga i Stockholm, där efterfrågan på hyresrätter är enorm. De enda som tjänar på detta är Fastighetsägarna. Den borgerliga majoriteten i staden låter våra kommunala bostadsbolag följa de privata och därmed finns snart inga hyresrätter till överkomliga hyror för vanliga stockholmare, säger Ann Mari Engel, styrelseledamot i Stockholms Stadshus AB.

Ann-Margarethe Livh (V), oppositionsledare Stockholms stad samt vice ordf Familjebostäder   076-122 91 03

Ann Mari Engel (V), styrelseledamot Stockholms Stadshus AB   070-727 74 20

Vill du läsa mer om Stockholmsvänsterns politik? Gå in på http://www.stockholmsvanstern.se/