Klart ikväll: Alliansen och Miljöpartiet lägger ner akutboende för barn och unga

På kvällens möte med Stockholms stads socialnämnd beslutade Alliansen och Miljöpartiet att lägga ner Giovannis akutboende för barn och unga. Giovannis ligger på Södermalm och har funnits sedan 1930-talet. På boendet placeras barn och unga mellan 13-20 år som är i akut behov av stöd och skydd. Det kan till exempel handla om ungdomar som är utsatta för våld, hedersproblematik, som befinner sig i missbruk eller har olika psykiska diagnoser.

- De här platserna behövs, det är helt obegripligt att majoriteten väljer att fatta det här beslutet. Nu har Stockholm inte en enda sådan här verksamhet i egen regi. Inget borde vara viktigare än att stötta de mest utsatta barnen och ungdomarna, säger Alexandra Mattsson Åkerström (V), vice ordförande i socialnämnden.

Majoriteten menar att det finns ekonomiska skäl till att stänga boendet då alla platser inte är fullt belagda. I år har dock ca 6 av 10 platserna varit belagda. Personalen på Giovannis har i ett brev till socialnämndens ledamöter motsatt sig nedläggningen.

Jackie Nylander, ersättare för Vänsterpartiet i socialnämnden, är en av de som varit placerad på Giovannis.

- Behovet av den här verksamheten finns och det här är en stor förlust. Man river ner något som fungerar och dessutom splittras en personalgrupp med många års erfarenhet. Man förlorar både kunskap och det blir sämre kvalitet, säger Jackie Nylander.

Vänsterpartiet reagerar särskilt på att Miljöpartiet röstat för en nedläggning.

- När Miljöpartiet bildade majoritet med Alliansen påstods det att de inte skulle gå med på nedskärningar i välfärden, men nu är det uppenbart att de visst kommer att göra det, säger Alexandra Mattsson Åkerström.

Vänsterpartiet, Socialdemokraterna och Feministiskt initiativ motsatte sig nedläggningen.

För mer information:
Siri Jonsson Montin, pressekreterare, 076 12 29 102