Kommunala bostadsbolagen ska bidra till att få fler Stockholmare in på arbetsmarknaden

De kommunala bostadsbolagen i Stockholm ska skapa fler arbetstillfällen till människor som står långt från arbetsmarknaden. Genom att ställa sociala krav i upphandlingar vill bolagen tillsammans med sina leverantörer kunna hjälpa fler att få praktik eller kvalificerad arbetslivserfarenhet och på så sätt bidra till nya vägar in på arbetsmarknaden.

-  Att fler människor går från arbetslöshet till praktik och jobb är en jättestor vinst för samhället. Bostadsbolagen upphandlar varor och tjänster för stora summor varje år och har därför möjlighet att bidra, säger Ann-Margarethe Livh (V), bostads- och demokratiborgarråd och styrelseordförande i de kommunala bostadsbolagen Svenska Bostäder och Familjebostäder.

Samtliga kommunala bostadsbolag antar en gemensam strategi för hur de ska bidra till målet om ett socialt hållbart Stockholm. Svenska Bostäder antar strategin på sitt sammanträde den 11 februari.

Siri Jonsson Montin, 076 12 29 102

Ida Strid, pressekr, 076 12 29 519