Livh (V): Moderaterna har förskingrat skattebetalarnas pengar

”Staden har verkligen inte skänkt bort några skattekronor”, sade moderaterna fortfarande häromåret. Detta trots en massiv kritik från myndigheter, förvaltningar och andra politiska partier. Redan 2008 offentliggjordes Stadskontorets utredning där avknoppning inte anses som rättsenlig. Även Sveriges kommuner och landsting hade då granskat avknoppningarna och var kritiska.

Moderaterna fortsatte medvetet att slösa bort Stockholmarnas pengar trots den massiva kritik de fick. De har förskingrat skattebetalarnas pengar och det är smaklöst att de inte står till svars för vad de gjort. Om ett privat företag hade skänkt bort så här mycket pengar hade VD:n åkt direkt, Ann-Margarethe Livh (V), gruppledare Stockholms stad.

Högeralliansens avknoppningspolitik var medveten. Enligt årsredovisningen för 2007 har staden startat ett särskilt avknoppningskansli för att genomföra politiken. Enligt årsredovisningen har 1 075 informations- och fördjupningsseminarier, 64 kurser och 79 seminarier om avknoppning genomförts under 2007. Detta resulterade i sju avknoppningar inom förskolan och två avknoppningar inom övrig verksamhet.

- Det måste bli ett stopp på denna sanslösa rea. Hemtjänsten och förskolorna som högeralliansen har sålt ut till underpris var Stockholmarnas gemensamma egendom, säger Ann-Margarethe Livh (V), gruppledare Stockholms stad.

Vänsterpartiet har hela tiden varit motståndare till avknoppningar som vi sett som ett otillbörligt sätt för alliansen att genomföra sina privatiseringar, eftersom det i stort sett innebär att staden skänker bort stockholmarnas förskolor och andra verksamheter.

Ann-Margarethe Livh, Vänsterpartiets gruppledare i Stockholms stad   076-122 91 03