Livh (V): Stoppa REVA!

En video som cirkulerat på sociala medier sedan början av veckan tycks visa att polisen återupptagit de interna gränskontroller som blivit kända under namnet REVA. Efter att kontrollerna i tunnelbanan i Stockholm uppmärksammats följde landsomfattande protester och tycktes för en tid ha avbrutits. Stockholmsvänsterns gruppledare Ann-Margarethe Livh ser med stor oro på att REVA tycks ha återupptagits i Stockholm.

- Det är fruktansvärt om poliskontrollerna av människor med utländskt utseende har börjat igen. Vi stockholmspolitiker beslutar inte över polis och lagstiftning, vi kan inte själva stoppa REVA. Men vi har ett tydligt ansvar för att alla stockholmare ska kunna leva och röra sig tryggt i sin stad, säger Ann-Margarethe Livh (V), gruppledare.

- Jag har tidigare begärt att kommunstyrelsen gemensamt ska vända sig till regeringen och kräva att denna tillämpning av REVA omedelbart upphör i Stockholms stad. Om det vi ser på filmen innebär att de återupptagits kan inte kommunstyrelsen sitta passiv ännu en gång, säger Ann-Margarethe Livh.

Länk till filmen: http://www.youtube.com/watch?v=hXb7xp3VIJY