Mark i Husby säljs till ökänd slumvärd

En strategiskt viktig tomt i Husby centrum har sålts till bostadsbolaget Hembla, som har gjort sig kända för bristande underhåll och så kallade renovräkningar. Affären är klart olämplig, menar Vänsterpartiet som motsäger sig försäljningen.

Det är Svenska Bostäders styrelse som den 17 oktober beslutat att tomträtten bergen 2 i Husby ska säljas till Hembla. Ärendet har fram tills idag varit sekretessbelagt. Hembla ägdes tidigare av det amerikanska riskkapitalbolaget Blackstone, men har nyligen köpts upp av det tyska bolaget Vonovia.

- Stockholm ska inte göra affärer med den här typen av aktörer. Oavsett om de går under namnet Hembla, Vonovia eller Carnegie så är det en slumvärd vars hela affärsidé bygger på att köpa upp fastigheter i miljonprogramsområden och sedan göra ytliga renoveringar för att chockhöja hyrorna. Det finns inget långsiktigt tänk över huvud taget, säger Clara Lindblom, oppositionsborgarråd för Vänsterpartiet Stockholm stad.

FN-rapportörer har tidigare varnat den svenska regeringen för Blackstone och liknande aktörer på grund av att deras affärsmetoder strider mot de internationella människorättsnormerna. Kritiken rör bland annat hur hyresgäster drivs bort från områden när de inte kan bo kvar i sin lägenhet efter hyreshöjningarna. Liknande kritik har riktats mot den nya ägaren Vonovia i hemlandet Tyskland.

- Staden ska inte bidra till att oetiska aktörer får större utrymme på bostadsmarknaden än de redan har, vi borde snarare skärpa tillsynen av privata värdar och införa etiska riktlinjer som hindrar den här typen av försäljning. Vi ska inte ha några slumvärdar i vår stad, säger Clara Lindblom.

Moa Richter Hagert, pressekreterare, 076 12 29 102
Anna Rojas Tillberg, pressekreterare, 076 12 29 107