Mer feministisk stadsplanering i Stockholm

Nu ska alla Stockholms kommunala bostadsbolag jobba med feministisk stadsplanering. Feministisk stadsplanering handlar om att involvera de boende tidigt när stadsmiljön ska utformas och jobba aktivt med att få in synpunkter från olika grupper. Att utforma den offentliga miljön på ett sätt som gör att både kvinnor och män vill vistas i den är ett av målen. Fler kvinnliga företagare i ett centrum är ett exempel på vad det kan resultera i. Svenska Bostäder, Familjebostäder och Stockholmshem får nu i uppdrag att jobba feministiskt i sina projekt.

-  Idag tar män mer plats än kvinnor i det offentliga rummet. Genom att fler grupper deltar i att till exempel utforma lokala centrum kan vi få platser med mer liv och rörelse där både kvinnor och män känner att de vill vistas. Det är något som alla tjänar på, säger Ann-Margarethe Livh (V), bostadsborgarråd i Stockholm.

Svenska Bostäder har sedan tidigare ett projekt med feministisk stadsplanering i Husby där kvinnor lokalt får delta i att utforma centrum för att fler kvinnor ska vilja vistas i den offentliga miljön.

Presskontakt:
Siri Jonsson Montin, 076 12 29 102