Namninsamling från svenska kommunpolitiker överlämnas till Turkiet

Frige alla fängslade folkvalda politiker i Turkiet. Det är kravet som 225 svenska kommunpolitiker från hela landet nu ställer på den turkiska staten. En delegation bestående av Stockholmspolitikerna Ann-Margarethe Livh (V), Kadir Kasirga (S), Lisa Carlsson (S) och Naile Aras (V) från Järfälla kommun reser idag till Turkiet för att överlämna en namninsamling som kräver att fängslade politiker släpps och återinsätts på sina uppdrag.

Efter det prokurdiska partiet HDP:s valframgång den 7 juni 2015 har den turkiska regeringen startat en förföljelse av kurdiska politiker. Idag är 21 borgmästare från de kurdiska kommunerna fängslade av den turkiska staten. 31 borgmästare har tvingats lämna sina uppdrag.

-  Jag känner många borgmästare som är valda i demokratiska val och som är fängslade. Det är inte acceptabelt. Jag vill uppmana fler lokalpolitiker att stå upp för sina kollegor i Turkiet, säger Ann-Margarethe Livh (V), bostads- och demokratiborgarråd i Stockholms stad.

Bland de kommunpolitiker som skrivit under uppropet finns politiker från Vänsterpartiet, Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Feministiskt initiativ, Moderaterna, Liberalerna, Centerpartiet och Kristdemokraterna. De undertecknande politikerna kommer från hela landet, från Malmö söder till Haparanda i norr.

Här är de kommuner som har minst en politiker som deltar i uppropet:
Stockholm, Göteborg, Malmö, Lund, Lidköping, Degerfors, Tanum, Vara, Hisings Backa, Hofors, Örebro, Gävle, Söderhamn, Borlänge, Falun, Luleå, Haparanda, Övertårneå, Boden,
Gnesta, Sundbyberg, Upplands-Bro, Nynäshamn, Järfälla, Nacka, Botkyrka, Solna, Österåker, Upplands Väsby och Huddinge.

Presskontakt:
Ida Strid, pressekr, 076 12 29 519