Nu är det klart – de bygger Stockholmshusen

Stockholmshusen, projektet som ska korta byggtiderna, pressa byggkostnaderna och ge tusentals nya hyresrätter i Stockholm, går in i sin nästa fas. Upphandlingen är nu avslutad och det står klart att det blir NCC, Skanska, Lindbäcks och Einar Mattson som kommer att delta i utvecklingen av Stockholmshusen och bygga de ca 500 första lägenheterna.

Stockholmshusen är ett projekt där de allmännyttiga bolagen i Stockholm, Svenska Bostäder, Familjebostäder och Stockholmshem, och stadens tekniska förvaltningar samarbetar. Målet är upp till 3500-5000 byggstartade hyreslägenheter fram till år 2020.

- Behovet av de här bostäderna är oerhört stort. Jag är väldigt glad att vi nu kommit till nästa steg i arbetet med Stockholmshusen och ser fram emot att se de första husen stå färdiga, säger Ann-Margarethe Livh (V), bostads- och demokratiborgarråd.

Beräknad byggstart för de första Stockholmshusen är senast hösten 2017 med möjlig inflyttningsstart den senare delen av 2018. Projektet är en del i arbetet med att uppfylla stadens mål om att bygga 40 000 bostäder till år 2020.

Ida Strid, pressekr, 076 12 29 519