Ny plan klubbas idag: 2 400 nya seniorbostäder i Stockholm

Minst 2 400 nya seniorbostäder behövs i Stockholms stad fram till år 2040 och av dem planerar staden själva att bygga 1 500 stycken. Det slås fast i Stockholms stads nya plan för utbyggnad av seniorbostäder som antas på det kommunala bostadsbolaget Micasa Fastigheters styrelsemöte idag den 26 oktober.

Seniorbostäder är bostäder som riktar sig till äldre och som är anpassade efter äldres behov med god tillgänglighet och tillgång till gemensamma lokaler där de boende kan umgås. Vid vissa seniorboenden driver stadsdelsförvaltningen aktivitetscenter med verksamhet som är särskilt riktad till äldre.

-  Många äldre stockholmare bor otillgängligt utan hiss och då kan en lägenhet i seniorboende vara ett bra alternativ. På seniorboendena vill vi också att det ska finnas möjlighet att äta tillsammans med andra och delta i aktiviteter, säger Clara Lindblom (V), äldreborgarråd i Stockholm.

Micasa Fastigheter har undersökt behovet av nya seniorbostäder över hela staden och har bland annat titta på vilka delar av staden där det finns många äldre lägenheter utan tillgång till hiss. Behovet av nya seniorbostäder är som allra störst i Östra Söderort där nästan hälften av alla nya bostäder som behövs totalt i staden planeras ligga. Det är första gången som Micasa Fastigheter planerar att själva bygga nya seniorbostäder.

-  Vi har inte byggt så här många nya äldreboenden på decennier i Stockholm och det behövs när andelen äldre ökar de kommande åren. Jag är väldigt glad över att vi nu har en ordentlig långsiktig planering både för nya vård- och omsorgsboenden och seniorbostäder. Det har inte funnits tidigare, säger Clara Lindblom (V), äldreborgarråd i Stockholm.

Idag finns ca 3700 seniorbostäder i Stockholms stad. Enligt stadens plan för utbyggnad av seniorboenden behövs totalt minst 2400 nya seniorboendelägenheter över hela Stockholm fram till år 2040. Stockholms stad kommer genom Micasa Fastigheter att själva att bygga 1500 av dem varav 1100 i nyproduktion och 400 genom ombyggnad av andra lokaler. Det övriga behovet behöver täckas av privata aktörer.

Micasa Fastigheters seniorbostäder är hyresrätter för dig som är över 65 år och skriven i Stockholms stad. Lägenheterna förmedlas via den vanliga bostadskön och finns över hela Stockholm.

Presskontakt:
Ida Strid, pressekr, 076 12 29 519