Nytt kollektivhus byggs i Hägerstensåsen

Nu ska det byggas 99 nya hyreslägenheter, varav 33 stycken i ett nytt kollektivhus, i Hägerstensåsen. Det beslutar styrelsen i det kommunala bostadsbolaget Familjebostäder på styrelsemötet den 11 april.

De nya bostäderna i kvarteret Banken kommer att ligga nära tunnelbanan. De 99 lägenheterna kommer att vara fördelade på fyra hus varav 33 av lägenheterna ingår kollektivhuset. Kollektivhuset utvecklas i ett samarbete med kollektivhusföreningen.

-          Det är jätteroligt att det blir ett nytt kollektivhus. Olika människor vill bo på olika sätt så det är väldigt bra att vi gör det möjligt för fler att bo i kollektiv, det är något som efterfrågas, säger Ann-Margarethe Livh (V), bostads- och demokratiborgarråd och ordförande i Familjebostäder.

Familjebostäder ska bidra till uppfyllelse av stadens mål om 40 000 nya bostäder till år 2020. Projektet utgör en del av bolagets mål att successivt öka bostadsproduktionen till 1000 lägenheter per år. Bolaget kan med projektet Banken tillföra bostäder i ett väletablerat och uppskattat område med god tillgång till allmänna kommunikationsmedel. Projektet planeras för en möjlig byggstart januari 2018 med ett förväntat färdigställande september 2020.

Bildmaterial bifogas. Bild: Tyréns.

Här är alla kollektivhus i Stockholms stads kommunala bolag idag.

Svenska Bostäder:

• Rio 10 i Östermalm
  • Utkiken 1, 5 och 7 i Södermalm
  • Idun 26 i Bromsten

Familjebostäder:

• Prästgårdshagen i Älvsjö
  • Sockenstugan i Skarpnäck, 40+
  • Sjöfarten i Hammarby Sjöstad
  • Dunderbacken i Axelsberg, 40+
  • Färdknäppen Södermalm, 40+

Stockholmshem:

• Tre portar i Skarpnäck
  • Cigarrlådan, Hökarängen
  • Kollektivhus, Fruängen

Om oss

Vänsterpartiet Stockholms stad. Vänsterpartiet är Stockholms stads tredje största parti med 13% och sitter i opposition. Vi jobbar varje dag för att Stockholm ska bli en rättvis, jämställd och hållbar stad.