Nytt sätt att bo tillsammans införs i Stockholm

Nu ska unga kunna hyra lägenhet ihop och stå tillsammans på kontraktet. Stockholms kommunala bostadsbolag Familjebostäder inrättar så kallade kompiskontrakt där lägenheter förmedlas till unga mellan 18 och 25 år som vill dela lägenhet. Lägenheten förmedlas med utgångspunkt i den ena personens kötid men båda hyresgästerna står på kontraktet och har samma villkor.

Kompiskontrakten är ett nytt sätt för unga att ta sig in på bostadsmarknaden. Kompiskontraktet kommer att upplåtas under maximalt fyra år och hyresgästerna måste avsäga sig besittningsskydd för lägenheten. Kötiden hos Bostadsförmedlingen påverkas inte av att man bor i ett kompiskontrakt. Det är trerumslägenheter som kommer att förmedlas till två kompisar.

-  Jag är glad över att vi kan fortsätta presentera nya lösningar som hjälper unga in på bostadsmarknaden. Det här skapar en ingång till att få en hyresrätt och det blir tryggare och enklare för unga som vill bo tillsammans, säger Ann-Margarethe Livh, bostads- och demokratiborgarråd i Stockholm.

På tisdag den 26 maj kommer Familjebostäders styrelse besluta om att starta förmedlingen de nya kompiskontrakten i samarbete med Bostadsförmedlingen. Boendeformen ska prövas under två år och ska sedan utvärderas.

Ida Strid 076 12 29 519