Öppet brev till Sten Nordin

Hej Sten!

Vad tråkigt att vi inte kunde diskutera avknoppningarna i Radio Stockholm idag. Ibland känner man sig nöjd när man fått rätt och kan säga ”Vad var det jag sa”, ibland är det sorgligt att man har anledning att säga det.

Jag önskar att de gigantiska förlustaffärer som Alliansen gjort i Stockholm aldrig hade ägt rum. Jag önskar att alla de miljoner kronor Alliansen skänkt till privata företag istället hade använts till det de var avsedda för, nämligen till förskolor och skolor, till äldreomsorg, till att ge oss Stockholmare den service vi har rätt att kräva av vår stad.

Det handlar om pengar som miljoner Stockholmare under decennier betalat i skatt och som nu är förskingrade.

I april 2009 lade jag en interpellation i fullmäktige där jag frågade dig hur många skattekronor i runda tal du beräknade att staden skänkt bort till privata företag som driver avknoppad verksamhet. Svar har jag inte fått ifrån dig, men väl ifrån Dagens Nyheter idag.

Bara när det gäller avknoppade förskolor och hemtjänst rör det sig om hissnande 81.7 miljoner. Om vi sedan tittar på bostäder som reats ut och konsulter som avlönats för att övertala folk att köpa det som staden vill rea ut, kommer vi upp i ännu högre siffror. Det finns en rad frågor som jag och Stockholmarna vill ha svar på från dig som finansborgarråd.

För mig är det obegripligt att ni i Alliansen inte har råd att ge de tusentals personer, mestadels kvinnor, som sliter i viktiga vårdjobb, anständiga löner, att anställa fler personer till fritidsklubbar där ibland två personer kan ansvara för ett 40-tal barn, att göra Kulturskolan gratis så att alla barn kan delta och att stödja andra viktiga verksamheter för barn och unga, samtidigt som ni skänker bort pengar till avknoppade företagsledare som plockar ut miljoner i vinst.

Den frågan vill jag verkligen ha svar på, liksom en hel del andra. Synd att debatten ställdes in idag. Men kom gärna med förslag på tid och plats så gör vi ett nytt försök.

Vänliga hälsningar,
Ann-Margarethe Livh

Ann-Margarethe Livh, Vänsterpartiets gruppledare i Stockholms stad   076-122 91 03