”Rädda Södergården – skjut till pengar”

Södergården på Götgatan är en hemgård mitt i Stockholm som anordnar kulturprogram, har utbildning i svenska för invandrare och öppen fritidsverksamhet för pensionärer. I lokalerna finns även ett bibliotek. Södergården började sin verksamhet 1916 och är nu en ideell förening, religiöst och politiskt obunden, som också verkar för en drogfri miljö. Nu hotas Södergården av nedläggning på grund av höjda hyror. Vänsterpartiet menar att Södergården måste räddas genom att staden skjuter till pengar, bland annat genom ökat kulturbidrag.

- Södergården är en plats som betyder väldigt mycket för väldigt många, unga som gamla. Att den dessutom ligger mitt på Götgatan är jätteviktigt, innerstaden kan inte bara bestå av Espresso house och lyxiga klädbutiker. Södergården måste helt enkelt räddas och staden borde skjuta till pengar, säger Torun Boucher (V), vice ordförande i stadens kulturnämnd.

För mer information:
Anna Rojas Tillberg, pressekreterare, 076 12 29 107
Siri Jonsson Montin, pressekreterare, 076 12 29 102

Om oss

Vänsterpartiet Stockholms stad. Vänsterpartiet är Stockholms stads tredje största parti med 13% och sitter i opposition. Vi jobbar varje dag för att Stockholm ska bli en rättvis, jämställd och hållbar stad.