Renoveringar i allmännyttiga hyresrätter stoppas med hänvisning till ombildningar

Hyresgäster i Rågsved har i dagarna fått veta att det kommunala bostadsbolaget Stockholmshem har fryst underhåll, bortsett från akuta åtgärder, tills det blir klart hur det blir med fastigheterna efter ombildningsprocesserna.

Hyresgäster uppger att de är oroliga för att efterlängtade renoveringar av fönster och balkongdörrar samt behövlig tilläggsisolering av väggar och tak kommer att stoppas. Bostadsbolaget har bekräftat att vissa planerade åtgärder kommer att få vänta.

- Att i detta läge, när ingen vet om det överhuvudtaget blir några ombildningar i de aktuella fastigheterna, stoppa underhållet är orimligt gentemot alla de hyresgäster som har sett fram emot nödvändiga renoveringar. De ska inte behöva vänta på renoveringar för att de styrande politikerna bestämt sig för att dra igång ombildningar, säger Clara Lindblom (V), oppositionsborgarråd.

Vänsterpartiet har idag, i en skrivelse till stadens kommunstyrelse, krävt klargöranden om det stoppade underhållet och om övriga bostadsbolag har infört samma restriktioner.

Siri Jonsson Montin, pressekreterare, 076 12 29 102
Anna Rojas Tillberg, pressekreterare, 076 12 29 107