Stadens majoritet sviker löfte om marknadsmässiga priser vid ombildningar

Att ombildningarna i Stockholms skulle genomföras till marknadsmässiga priser har varit ett tydligt löfte från den styrande majoriteten, som förmedlats till media och medborgare ett flertal gånger av Bostads- och fastighetsborgarrådet Dennis Wedin (M). Nu när värderingarna av de aktuella fastigheterna är klara visar det sig att majoriteten inte kommer att stå fast vid löftet, utan planerar att sälja allmännyttiga hyreslägenheter till långt under marknadspris. Det visar siffror från värderingsfirman som staden anlitat för att utföra värderingarna.

I till exempel Bagarmossen handlar det om ett flerbostadshus med 54 lägenheter som ägs av allmännyttiga Svenska Bostäder som är byggt så sent som 2008 och som nu föreslås säljas för 16 procent under marknadspris, eller i snitt 8300 kronor billigare per kvadratmeter än marknadspriset i jämförbara hus i Bagarmossen.

- De tänker rea ut stockholmarnas tillgångar, precis som de gjorde förra gången de styrde Stockholm, trots att de hela tiden sagt motsatsen. Det ligger dessutom rent ideologiska skäl bakom de här ombildningarna. Staden, och därmed skattebetalarna, kommer göra en mångmiljonförlust i uteblivna hyresintäkter, så det är inte ens ekonomiskt försvarbart, säger Clara Lindblom (V), oppositionsborgarråd.

Bagarmossen är inte enda exemplet. Även i Rågsved, Hässelby gård och Grimsta äger Svenska Bostäder flera hus som kommer att kunna ombildas. Dessa föreslås säljas till 10 procent under marknadspris.

Siri Jonsson Montin
Siri.jonsson@stockholm.se