Stockholm ska ta krafttag mot hemlöshet bland äldre

I november släppte Stadsmissionen sin hemlöshetsrapport för 2014. Där larmade organisationen om att stödbehovet för äldre i hemlöshet växer, något som tyder på att antalet personer ökar. Därför ska Stockholms stad nu ta fram åtgärder för att förebygga och minska hemlöshet bland äldre och även kartlägga gruppens omfattning.

- Vi har fått tydliga signaler på att äldre i hemlöshet är en grupp som ökar och vi vill sätta in kraftfulla åtgärder för att hejda utvecklingen innan den skenar, säger Clara Lindblom (V), äldre- och personalborgarråd.

- Som ett första steg läggs idag ett uppdrag i Stockholms äldrenämnd och i Stockholms socialnämnd som ska ge oss en samlad bild av hemlösheten bland äldre och vad som behöver göras för att både förebygga och minska den, säger Clara Lindblom.

Mer info: Siri Jonsson Montin, pressekr, 076 12 29 102

Om oss

Vänsterpartiet Stockholms stad. Vänsterpartiet är Stockholms stads tredje största parti med 13% och sitter i opposition. Vi jobbar varje dag för att Stockholm ska bli en rättvis, jämställd och hållbar stad.