Stockholms bostadsborgarråd startar kampanj mot marknadshyror

Just nu pågår bostadsförhandlingar mellan regeringen, oppositionen och Vänsterpartiet. Centerpartiet, Kristdemokraterna och Liberalerna vill alla införa marknadshyror. Marknadshyror betyder att hyresvärden kan sätta hyror fritt och då går alla lägenheter till de som kan betala mest och allas hyror höjs. Med anledning av detta startar Stockholms bostadsborgarråd Ann-Margarethe Livh idag en kampanj mot marknadshyror.

- I Stockholm arbetar vi varje dag för att försöka möta den enorma efterfrågan som finns på hyresrätter med rimliga hyror och vi har det senaste året dragit upp byggtakten rejält. Men vi har fortfarande en stor bostadsbrist och om regeringen går med på marknadshyror innebär det att hyrorna kommer att skjuta i höjden. Därför startar vi idag en kampanj för att uppmärksamma stockholmarna på vad som pågår bakom stängda dörrar i regeringskansliet, säger Ann-Margarethe Livh (V), bostads- och demokratiborgarråd.

Det går inte att säga exakt hur höga hyrorna kommer bli men konsultfirman Ramböll gjorde 2015 en analys av vad som kommer hända med hyrorna i Stockholm om marknadshyror införs. Resultatet visar att hyrorna i Stockholms län kommer öka med i genomsnitt 40 %. I Stockholms innerstad kommer hyrorna öka mest, i vissa områden till och med fördubblas. Men så länge det är bostadsbrist kommer hyrorna öka överallt. I områden som Skarpnäck, Skärholmen, Rinkeby och Kista beräknas hyrorna öka med över 50 %.

- Det här är en ödesfråga för Stockholm. Om människor med låga inkomster eller helt vanliga inkomster ska kunna bo i Stockholm framöver måste vi se till att det finns bostäder som folk har råd med, säger Ann-Margarethe Livh.

Kampanjen inleds vid tunnelbanan i Skärholmen kl. 8.30.

Besök: hojinteminhyra.se för mer information om marknadshyror och kampanjen.