Stor del av Järvafältet blir kyrkogård – lokalsamhället överkört igen

Genom att bygga en kyrkogård på Järvafältet tar man ifrån Järvaborna deras unika grönområde. För att ta sig till begravningsplatsen krävs också parkeringsutrymmen, som tillsammans med den gigantiska trafikplatsen som byggs i närheten kommer att ta ännu mer grönyta i anspråk. På dagens möte i Exploateringsnämnden kräver Vänsterpartiet att ärendet återremitteras.

Huvudpoängen i förslaget är att begravningsplatsen inte ska vara en traditionell muromgärdad park utan en öppen plats där människor kan promenera. Men runt varje så kallad ö planeras höga murar.

- Hur många Järvabor tycker det är inbjudande att promenera mellan muromgärdade begravningsöar? Begravningsplatsen lägger en död hand över ett stort attraktivt grönområde. Den borgerliga alliansen struntar i människorna i det här området, och deras rätt till ett grönområde, säger Ann-Margarethe Livh (V) gruppledare och ledamot i Exploateringsnämnden.

- Järvafältet är en unik tillgång för Järvaborna och för hela Stockholm och en synnerligen olämplig plats för kyrkogården. Utan att Järvaborna har fått tillfälle att ha synpunkter på helhetsutvecklingen av fältet, tas fler och fler delar i anspråk för olika ändamål, säger Ann-Margarethe Livh (V) gruppledare och ledamot i Exploateringsnämnden.

Vänsterpartiet föreslår att man istället tittar på alternativa områden för en kyrkogård som tidigare aldrig utretts offentligt. Ett område, som föreslagits av lokala föreningar och boende är crossbanan vid Hägerstalund. Genom ett skickligt lobbyarbete har den miljöförstörande Crossbanan lyckats hålla sig kvar i Hägerstalund och istället offras det attraktiva området runt Granholmstoppen som i 20 år skötts av Järva Disc Golf Park. De bedriver en populär ”barfotasport” som kan utövas av både fattiga och rika.

Ann-Margarethe Livh, Vänsterpartiets gruppledare i Stockholms stad   076-122 91 03

Vill du läsa mer om Stockholmsvänsterns politik? Gå in på http://www.stockholmsvanstern.se/