Trots protesterna - nu säljs Fristad servicehus

På torsdagens styrelsemöte i Micasa, som är stadens bostadsbolag för äldrebostäder, väntas försäljningen av Fristad servicehus i Bromsten klubbas igenom. Vänsterpartiet motsätter sig beslutet eftersom man menar att försäljningen bara syftar till få in pengar till stadens kassa. Fastigheten borde istället göras om till kollektivhus för äldre, tycker Vänsterpartiet.

I höstas rapporterade flera medier för första gången om att servicehuset Fristad i Bromsten skulle tvingas stänga på grund av omfattande renoveringsbehov och låg beläggning. Den blågröna majoriteten vill nu sälja fastigheten till högstbjudande medan Vänsterpartiet menar att boendet istället bör säljas till Svenska Bostäder som skulle kunna göra om Fristad till ett kollektivhus för äldre.

- Det är tydligt att den blågröna majoriteten vill sälja Fristad för att kunna täcka upp andra kostnader. Och detta trots att vi vet att behovet av anpassade boenden för äldre redan är stort i hela staden och kommer att öka de närmsta åren. I Bromsten finns dessutom inga seniorboenden idag, så där är behovet extra stort, säger Clara Lindblom (V), oppositionsborgarråd i Stockholms stad.

Vänsterpartiet lade i höstas förslaget om att Micasa själva skulle bygga om fastigheten till seniorboende eller ett kollektivhus för äldre, något Micasa menar inte är ekonomiskt försvarbart. Vänsterpartiet menar därför att staden borde låta det egna bostadsbolaget Svenska Bostäder köpa fastigheten av Micasa för att sedan göra om Fristad till ett kollektivhus, en boendeform som är väldigt populär och eftertraktad i Stockholm idag.

- Svenska Bostäder redan har redan ett kollektivhus för alla åldrar direkt i anslutning till Fristad, så de skulle ha goda möjligheter att ta över fastigheten och göra om den till ett kollektivhus anpassat för äldre, säger Clara Lindblom.

Moa Richter Hagert, pressekreterare, 076 12 29 102
Anna Rojas Tillberg, pressekreterare, 076 12 29 107