Unik möjlighet att rädda kvinnligt kulturarv

Keramikern Hertha Hillfon gick bort i höstas, 92 år gammal. Hennes hem och ateljé i Mälarhöjden utgör en unik konstskatt, som utöver hennes konstverk består av en vacker samling byggnader ritade av maken Gösta Hillfon, en keramikverkstad, en ateljé och skulpturpark.  Hertha Hillfon finns rikt representerad med offentliga konstverk och på svenska och utländska museer, var ledamot av Kungliga Akademien för de fria konsterna och hade professors titel.

- Det finns nu en unik möjlighet att rädda detta kulturarv och skapa ett museum över en kvinnlig konstnär samt gästbostad för keramiker och en mötesplats för konstnärer i staden, säger Ann Mari Engel (V), kulturnämndens vice ordförande.

- I Stockholm finns idag flera konstnärshem bevarade som har blivit uppskattade och välbesökta museer. Det finns dock inget enda hem som visar en kvinnlig konstnärs verksamhet och verk. Enligt planerna kommer huset och verken att säljas under hösten 2014 och därmed skingras. Det vore sorgligt om staden låter detta kulturarv gå till spillo, säger Ann Mari Engel (V), kulturnämndens vice ordförande.

Vänsterpartiet lägger på dagens möte i kulturnämnden ett förslag om att staden skyndsamt bör undersöka möjligheten att förvärva denna fastighet och förutsättningarna för att driva ett museum, en mötesplats och en gästbostad för konstnärer. Det bör finnas olika tänkbara samarbetspartners som t ex Iaspis, Konstnärsnämndens internationella program för bild- och formkonstnärer.

Ann Mari Engel (V), kulturnämndens vice ordförande tel, 070-727 74 20