V: ”Markera mot främlingsfientlighet”

Trots växande främlingsfientlighet vägrar högern i Stockholms stadshus ge årets Nelson Mandela-pris till nätverket Linje 17, som samlade 20 000 personer till en jättemanifestation i Kärrtorp mot rasismen och nazismen.

- Linje 17 samlade Sverige mot rasismen. Nätverket har under lång tid arbetat mot en starkt växande nazistisk rörelse i Södra förorterna som har gjort många rädda och nedstämda. Linje 17 har under en lång period arbetat med att ta bort det nazistiska klotter som drabbat exempelvis Kärrtorpsområdet. För år 2014 finns många bra nomineringar men mot denna exceptionella bakgrund borde Linje 17 ha varit en självklar vinnare i år, säger Karin Rågsjö, Vänsterpartiets vice gruppledare i Stockholms stadshus.

- Att ge priset till Linje 17 vore en viktig markering till stöd för det folkliga motståndet mot rasismen, säger  Karin Rågsjö, Vänsterpartiets vice gruppledare i Stockholms stadshus.

Nelson Mandela-priset delas ut årligen i Stockholms stad. De nominerade ska ha gjort insatser för integrationen. Dessutom kollar prisjuryn på hur många som påverkas av insatserna, om insatsen utgör en mötesplats för integration och om gärningen skapar delaktighet.

Karin Rågsjö     070-216 07 61

Vill du läsa mer om Stockholmsvänsterns politik? Gå in på http://www.stockholmsvanstern.se/