V: ”Satsningen på biblioteken är lika innehållslös som kejsaren nya kläder”

Kulturborgarrådet Jonas Naddebo presenterade idag ett tillskott till Stockholms stadsbibliotek på 16 miljoner kronor. Pengarna ska fördelas på trygghetsskapande åtgärder, digitalisering och flytten av Internationella biblioteket. Vänsterpartiet är kritiska till utspelet eftersom man menar att satsningar på personalen helt saknas.

- Den här satsningen är lika innehållslös som kejsarens nya kläder. Efter ett år av nedskärningar som lett till personalbrist så lägger man en satsning som inte kommer komma personalen till gagn över huvud taget. I år gick till exempel inte en enda krona av pengarna som satsades på trygghet till att anställa mer personal, och hur skapar man trygga bibliotek utan tillräckligt med personal? Den här så kallade satsningen är helt enkelt en oerhörd besvikelse säger Torun Boucher (V), vice ordförande i kulturnämnden i Stockholms stad.

Under året har personalstyrkan på biblioteken bantats ner med 40 tjänster, vilket lett till protester från såväl medarbetare som medborgare. Tidigare i år skrev till exempel 85 anställda på Stadsbiblioteket ett öppet brev till de styrande politikerna om deras oro för vad nedskärningar skulle komma att innebära för bibliotekens framtid. Vänsterpartiet menar att den nya budgeten för biblioteken är en fortsättning på förra årets nedskärningspolitik, och befarar att läget kommer att bli värre.

- Om läget är att biblioteken inte kan hålla öppet som vanligt på grund av personalbrist, hur menar man då att det ska lösas utan större satsningar på personalen? Det går inte ihop och det är inte trovärdigt. Jag skulle önska att Jonas Naddebo förstod att personalen och bibliotekarierna är en lika stor del av biblioteken som böckerna, säger Torun Boucher.

För mer information:
Anna Rojas Tillberg, pressekreterare, 076 12 29 107