(V): Alliansen öppnar för en oseriös bostadsmarknad

”Sista chansen för ombildning innan valet” står det i reklam för ombildningar som gått ut till många hyresgäster i Stockholms södra förorter de senaste dagarna. I reklamen lovar företaget Restate att en ombildning alltid innebär att man får köpa sin bostad långt under marknadsvärdet. Vänsterpartiet kräver att de kommunala bostadsbolagen går ut med korrekt information om vad en ombildningsprocess innebär.

-           Stockholms bostadsmarknad har blivit ett pyramidspel där de som lyckas köpa bostäder ska göra klipp innan bubblan spricker, säger Ann-Margarethe Livh (V), gruppledare Stockholms stadshus. Det är alliansen som till varje pris velat göra Stockholm till en stad av bostadsrätter och då öppnar man för att oseriösa aktörer hakar på.

-          Vi har tidigare hört skräckhistorier om grannar som blivit ovänner och fusk med omröstningen vid ombildningar. Många av de som nu får reklamen har tidigare sagt nej till ombildningar, hur många gånger ska de behöva tacka nej för att få lugn och ro? säger Ann-Margarethe Livh

Ann-Margarethe Livh 076 12 29 103