(V): Alliansen tränger ihop fler barn i innerstadens förskolor

Idag beslutade AB Stockholms stadshus att dels ”marknadsanpassa” hyran för stadens förskolor, dels tränga ihop fler barn på färre kvadratmeter på nya förskolor i innerstaden. Det nya förslaget är sifferlöst – tidigare specificerades en sänkning från 10 till 8,5m2/barn – men uppdraget kvarstår, att hysa fler barn på mindre yta.

-          Det är oacceptabelt att spara på förskolebarn som redan idag har det trångt, säger Ann Mari Engel (V), ledamot i Stockholms Stadshus Ab. Detta drabbar såväl barnens pedagogiska miljö som personalens arbetsmiljö.

I stadens egna lokaler ska hyrorna höjas och marknadsanpassas. Tidigare har dessa haft ett avtal om ”självkostnad” men nu ska hyrorna anpassas till nivåerna i privatägda hus och höjas successivt.

-          Konsekvensen blir antingen att kommunen måste öka budgeten för stadsdelarna, som betalar dessa hyror, eller att förskolorna måste minska på verksamheten i form av personal och lokalyta., säger Ann Mari Engel (V). Antingen ett nollsummespel eller en förlust för Stockholms förskolebarn, vilket ska det bli?

Vänsterpartiet avslog alliansens förslag och anser att hyrorna för förskolor även i framtiden ska baseras på självkostnad samt att staden inte ska minska lokalytan per barn för nybyggda förskolor i centrala lägen.

Ann Mari Engel 070 727 74 20