(V): Botrygg visar att det är möjligt – hyresstopp i Stockholm

Idag presenterade Hyresgästföreningen ett ramavtal med Botrygg AB – en av landets större fastighetsägare med bostäder bl.a. i Stockholm - där hyreshöjningen stannar på 0,9 %. Botrygg AB säger sig vara nöjda med hyreshöjningen i en tid då inflationen är så låg. Det här visar att Vänsterpartiets krav på stopp för hyreshöjningar i allmännyttan i Stockholms stad är fullt genomförbart – samt att de genomsnittliga kraven på 2,78 % är alldeles för höga.

-           Vi har tidigare visat att oförändrade hyror i Stockholm inte skulle kosta staden särskilt mycket, men vara en viktig insats för hyresgästerna i Stockholm. Överenskommelsen visar att även privata fastighetsägare är beredda att hålla nere höjningarna, säger Ann-Margarethe Livh (V), gruppledare i Stockholms stadshus. Såväl de kommunala som privata bostadsbolagen i Stockholm har mycket god ekonomi med ökande vinster och en hyreshöjning är därför inte nödvändig. Det viktigaste är att alla Stockholmare har råd med en bra bostad.

www.hyresstopp.nu visar Vänsterpartiet i uträkningar att kostnaden för att inte höja hyrorna under två år är mycket liten. T.ex. motsvarar det drygt 4 % procent av de belopp som tagits ut från de kommunala bostadsbolagen bara de två senaste åren till kommunkassan.

Ann-Margarethe Livh 076 12 29 103