V: Bristen på familjehem måste åtgärdas

Det råder brist på familjehem i Stockholm och väntetiden är lång. Det drabbar de mest utsatta barnen som behöver bo längre i de tillfälliga jourhemmen. Det rapporterar SVT Stockholm idag. Vänsterpartiet vill se flera åtgärder för att lösa bristen på familjehem.

Bland annat bör socialborgarrådet och den styrande majoriteten omedelbart skjuta till pengar för fler rekryterare och utredare av familjehem.

Socialborgarrådet bör också ge socialförvaltningen i uppdrag att göra en översyn kring hur familjehemsvården kan stärkas och modellen med familjehem bör ses över. Det bör utredas om staden själva kan anställa fler behandlingsfamiljer med utbildad personal.

- Bristen på familjehem är allvarlig. De barn som placeras i familjehem är de mest utsatta i samhället och det är viktigt att de får det stöd de behöver så snabbt som möjligt. Staden måste göra något åt detta nu, säger Alexandra Mattsson Åkerström (V), vice ordförande i socialnämnden i Stockholms stad.

Vänsterpartiet menar också att ersättningen till familjehem bör ses över.

Anna Tillberg
anna.tillberg@stockholm.se