V: Ge coronabonus till stadens anställda

Stockholms stad gör ett överskott på 4,9 miljarder från 2020. Vänsterpartiet föreslår med anledning av detta att staden ska ge en bonus på 5 000 kronor efter skatt till Stockholms stads anställda inom äldreomsorg, LSS, skola och förskola som tack för deras insatser under pandemin.

- Det vore rimligt att en liten del av det enorma överskott som staden gör faktiskt går till att visa uppskattning för de anställda som verkligen har slitit under pandemin och fortfarande gör det, säger Clara Lindblom (V), oppositionsborgarråd.

Flera andra kommuner i Stockholmsregionen har betalat ut coronabonus till sina anställda, bland annat Botkyrka kommun och Tyresö kommun, men Stockholms stad har hittills inte gjort det. Vänsterpartiet föreslog en coronabonus redan i december men då var stadens överskott endast en prognos och inte fastslaget. Igår aviserade dock kommunen att man har mycket god ekonomi och gör ett överskott på 4,9 miljarder. Den styrande grönblå majoriteten uppger att överskottet bland annat beror på den statliga ersättningen för sjuklönekostnader.

- Det här är pengar som kommunen alltså fått specifikt för att använda till personalkostnader. När de nu inte gått åt borde rimligtvis en del användas till att tacka medarbetarna som stått på frontlinjen under pandemin, säger Clara Lindblom.

Siri Jonsson Montin                   Anna Rojas Tillberg

Pressekreterare                           Pressekreterare