(V): Gör naturreservat av Kynnässkogen

Vänsterpartiet i Stockholms stad stödjer tanken på ett mellankommunalt naturreservat med Rågsveds friområde och Kynnässkogen som ligger på var sida om gränsen mellan Stockholm och Huddinge. Huddinge kommun har tagit initiativ till att utveckla samarbetsformerna med Stockholms stad för de gemensamma natur- och kulturvärdena. Vänsterpartiet anser att Stockholms stads första svar bör vara att stoppa planerna på exploatering i friområdet och sluta drömma om en bilväg på Stockholmssidan. (V) i Stockholms stad har under lång tid kämpat för att bevara och utveckla Rågsveds friområde.

-           Vi står fast vid vårt löfte att både skydda och utveckla de naturområden som gör Stockholm så attraktivt, säger Maria Hannäs (V), ledamot i stadsbyggnadsnämnden. Vi ser fram emot ett samarbete med Huddinge om ett gemensamt naturreservat som värnar den biologiska mångfalden och utvecklar det omtyckta rekreationsområdet för såväl Huddingebor som Stockholmare.

-          Rågsvedsborna älskar sitt friområde, det är både en öppen plats för lugn och ro och en plats för naturvärden som är oersättliga. Att staden vill bygga i det området utan att först göra en naturvärdesinventering är ofattbart, säger Rosa Lundmark (V), vice ordf. i stadsdelsnämnden Enskede-Årsta-Vantör.

Maria Hannäs 076 – 796 62 00
Rosa Lundmark 076 – 12 29 160