V: Hyr inte ut stadens lokaler till vapenmässa

Den 13-15 maj kommer vapenmässan UDT att hållas på Stockholmsmässan i Älvsjö. UDT står för Undersea defence technology och bland utställarna på mässan finns bland annat kända amerikanska tillverkare av vapen, stridsflygplan och missiler. Stockholmsmässan som hyr ut lokalerna ägs bland annat av Stockholms stad och i styrelsen är finansborgarrådet Anna König Jerlmyr (M) ordförande. Vänsterpartiet anser att staden inte ska hyra ut lokalerna till vapenmässan och om avtal om uthyrning är tecknat bör det rivas upp.

- Det är extremt olämpligt att Stockholms stad hyr ut sina lokaler åt en mässa där företag får ägna sig åt försäljning och marknadsföring av vapen. Det här är företag som gör stora vinster på krig och konflikter runt om i världen och det är inget som hör hemma i stadens lokaler. Det går inte heller ihop med stadens riktlinjer som säger att våra verksamheter ska vara socialt hållbara, säger Clara Lindblom (V), oppositionsborgarråd.

Mässans hemsida: https://www.udt-global.com
Länk till utställare: https://www.udt-global.com/exhibitors