(V): Inför enhetstaxa för fritidsklubbar

Vänsterpartiet har efter underlag från kommunens utredningstjänst sammanställt kostnaden för alla mellanstadieverksamheter (fritidsklubbar) i Stockholm och resultatet visar enorma skillnader mellan de fritidsklubbar som olika barn i Stockholm kan delta i. I ett förslag till utbildningsnämnden idag kräver vi central avgiftshantering även för fritidsklubbarna och en utredning av möjligheterna till en enhetlig taxa för alla fritidsklubbar.

De kommunala har enhetstaxa men det har inte de fristående, där de stora skillnaderna finns. Av 46 skolors fritidshem som vi fått uppgifter om är det bara 1 som är billigare än de kommunala och 10 som kostar lika mycket, vilket alltså innebär att 76 procent av de fristående fritidsklubbarna är dyrare än de kommunala alternativen. Utav dessa kostar 63 procent mer än 1000 kr per termin vilket är närmare 3 gånger så mycket som de kommunala.

-          Möjligheterna till gemensam fritidsverksamhet ska inte avgöras av föräldrarnas betalningsförmåga, säger Karin Rågsjö (V), vice gruppledare och talesperson i socialpolitiska frågor. Inget barn ska behöva avstå från fritidsverksamheten på sin skola.

-          I Sverige har vi varit stolta över att våra skolor tar emot alla på lika grunder, oavsett hur rika deras föräldrar är. Men när skolklockan ringer är det nu vissa barn som inte har råd att stanna kvar med sina kamrater på fritidsverksamheten, säger Edith Ringmar (V), ersättare i utbildningsnämnden. Det är stadens uppgift att ge alla barn samma möjligheter.

Se bilagan för en sammanställning av kostnaderna.

Karin Rågsjö 070-216 07 61
Edith Ringmar 073-654 37 03