V: Lämna inte över ansvaret för äldre till privata hemtjänstföretag

Den blågröna majoriteten i Stockholms stad kommer på nästa veckas möte med äldrenämnden att besluta om ett nytt system för det så kallade ickevalsalternativet inom hemtjänsten. Ickevalsalternativet handlar om vem som ska utföra hemtjänst för personer som inte vill eller har möjlighet att välja en utförare. Dagens system innebär att den som inte väljer utförare får hemtjänst i kommunal regi. Nu vill det blågröna styret ändra det och istället låta närhetsprincipen bestämma vem som ska utföra hemtjänsten, vilket innebär att även privata utförare kan bli aktuella för den som inte gör ett aktivt val. Vänsterpartiet motsätter sig förslaget eftersom man menar att det är ett sätt för staden att avsäga sig ansvaret för äldre medborgare i behov av hemtjänst.

- Vi pratar om personer som har ett så pass stort behov av hjälp i sin vardag att de inte har möjlighet att göra ett aktivt val av hemtjänstutförare. Är det verkligen lämpligt att lämna över ansvaret för dessa personer, som befinner sig i stor utsatthet, på privata företag som staden inte har full insyn i? Vi tycker inte det, vi tycker att det är kommunen som ska ta det ansvaret, säger Robert Mjörnberg (V), ledamot i äldrenämnden i Stockholm stad.

Dagens system infördes 2015 av det dåvarande rödgrönrosa styret, som även skärpte kraven för företag som vill utföra hemtjänst i Stockholm stad. Det kan dock fortfarande vara svårt att komma åt privata hemtjänstutförare som fuskar eller missköter sig. Vänsterpartiet menar att det nya förslaget om närhetsprincip för den som inte kan välja utförare av hemtjänst riskerar att leda till att fler råkar ut för utförare som inte sköter sig som de ska.

- Vi ändrade systemet under den förra mandatperioden eftersom vi såg att många personer i behov av hemtjänst råkade ut för företag som inte skötte sitt uppdrag. Och även om kraven på hemtjänstföretagen har skärpts så menar vi fortfarande att kommunen ska vara ytterst ansvarig för personer som inte kan göra ett aktivt val. Det här förslaget om närhetsprincip är bara ett sätt för den blågröna majoriteten att lämpa över det ansvaret på privata hemtjänstföretag och det kommer vi aldrig kunna gå med på, säger Robert Mjörnberg.

För mer information:
Anna Rojas Tillberg, pressekreterare, 076 12 29 107