(V) lanserar 10.000 hyresrätter med hyrestak

Vänsterpartiets målsättning är att allmännyttan bygger minst 20.000 hyresrätter i Stockholm under mandatperioden och minst 50 % av dessa med hyrestak  - en reglerad högsta hyresnivå som gör dem tillgängliga även för medel- och låginkomsttagare. Stockholmsvänstern laddar upp inför kvällens kommunfullmäktige med ett kraftfullt förslag för att bryta boendesegregationen i Stockholm

-        Vi vill bryta segregationen mellan Stockholmare genom att varannan bostad i nyplanerade områden blir en allmännyttig bostad med hyrestak där alla som står i bostadskön har chans att flytta in, säger Ann-Margarethe Livh (V), gruppledare.

Stockholm har de senaste åren utvecklats mot ökad boendesegregation, där socioekonomiskt svaga grupper koncentreras i områden med allt mindre resurser medan de rika områdena får allt fler apotek, bättre service, starkare skolor etc.

-        Vi vet att enkelriktade och homogena bostadsområden blir livlösa och tråkiga, och riskerar att segmentera sociala skillnader. Men alliansen tycks sakna vilja att bryta den utvecklingen, de fortsätter planera dyra bostadsrätter i vissa områden och ett fåtal allmännyttiga hyresrätter i områden där andelen redan är relativt högre, säger Ann-Margarethe Livh (V), gruppledare.

Ann-Margarethe Livh, Vänsterpartiets gruppledare i Stockholms stad   076-122 91 03

Vill du läsa mer om Stockholmsvänsterns politik? Gå in på http://www.stockholmsvanstern.se/