(V): Låt allmännyttan bygga

Den 16 maj kommer Ann-Margarethe Livh, gruppledare i stadshuset (v), att delta på ett bostadscafé i Skärholmen och presentera Vänsterpartiets krav att dubblera markanvisningarna till allmännyttan.

-           Stockholms allmännytta har bara fått cirka hälften av de markanvisningar (1500/år) som de skulle fått enligt alliansens budgetmål. För Familjebostäders del innebär det 250 av utlovade 500, för Svenska Bostäder och Stockholmshem är det lika illa. Vi vill dubblera markanvisningarna, säger Ann-Margarethe Livh, gruppledare (v) och vice ordf. i familjebostäder.

-          Vi har en bostadskris i Stockholm och då måste ansvariga politiker använda de medel som finns för att se till att få fram fler bostäder. De medel som Stockholmspolitikerna har är de tre ekonomiskt starka allmännyttiga bostadsbolagen. Därför anser vi att allmännyttan ska bygga - och bygga mycket, säger Ann-Margarethe Livh

Vänsterpartiet har motionerat om följande krav:

1. 1.       Antalet markanvisningar till de allmännyttiga bostadsbolagen fördubblas till 3000

1. 2.       Att bolagen får direktiv att snabbt starta byggprocesser samt utlysa tävlingar om att bygga kvalitativt bra bostäder med hyrestak

1. 3.       Hälften av dessa till en hyra på 1200 kr/kvm för en 3:a (77 kvm) exklusive markkostnaderna med en total månadskostnad på 7700 kr / månad

Ann-Margarethe Livh 076 12 29 103