V: Låt kulturskolans personal vara kvar

Igår rapporterade Stockholm Direkt att den grönblå majoriteten i Stockholm vill spara in 8 miljoner kronor på Kulturskolan. Det innebär att 10 till 15 tjänster inom Kulturskolan ska bort, och i dagsläget handlar det om teaterassistenter, tekniker och kostymörer hos Kulturskolans dans- och teaterscener. Vänsterpartiet menar att personalneddragningarna inte borde genomföras.

- Det här är borgerlig kulturpolitik i ett nötskal och den här typen av nedskärningar är ett tydligt tecken på hur lite den grönblå majoriteten bryr sig om Kulturskolan. Att överhuvudtaget skära ner i verksamheter för barn och unga är helt fel beslut, säger Torun Boucher (V), vice ordförande i Stockholms stads kulturnämnd.

Samtidigt som majoriteten skär ner på Kulturskolan menar kulturborgarrådet Jonas Naddebo (C) att satsningar på kulturverksamheter för barn och unga i områden med lågt deltagande ska skalas upp. Detta ska göras möjligt genom pengar från regeringens återinförda kulturskolebidrag på 50 miljoner kronor.

-
Det är ju rent utsagt löjligt att säga att man satsar på Kulturskolan samtidigt som man i praktiken skär ned på deras budget med flera miljoner kronor och minskar personalstyrkan. Man kan inte hävda att regeringens kulturskolebidrag går till att ”skala upp satsningar” när det helt uppenbart istället går till att täppa igen hål i en för dålig budget, säger Torun Boucher.

För mer information:
Anna Rojas Tillberg, pressekreterare, 076 12 29 107