V: Låt staden ta över kolloverksamhet för äldre

Igår rapporterade Dagens Nyheter om att Stadsmissionens kolloverksamhet för äldre på Stenfasta gästhem i Strängnäs kommer att läggas ned till nästa år. Stockholms stadsmission menar att gården är för dyr att driva bara under sommarmånaderna, och att pengarna behövs till annan verksamhet. Vänsterpartiet förslår nu därför att staden tar över Stenfasta gästhem, så att kolloverksamheten kan fortsätta även i framtiden.

- Att få åka iväg från stan i några dagar och umgås och njuta av naturen är viktigt för alla, och särskilt för de äldre som inte bor nära några grönområden eller kan ta sig ut på landet själva. Det är en jättefin verksamhet som Stadsmissionen har drivit och det vore väldigt sorgligt om den försvann. Nu måste kommunen ta ansvar för att se till att det inte blir så, säger Alexandra Mattsson Åkerström (V), vice ordförande i Stockholms stads socialnämnd.

Kolloverksamheten för äldre har varit mycket uppskattad bland deltagarna, och under sommaren 2017 hade man över 300 besökare. Man har även haft kolloveckor som särskilt riktat sig till äldre HBTQ-personer. Vänsterpartiet vill att staden fortsätter att driva den kolloverksamhet som finns idag, och ser även att verksamheten skulle kunna utvecklas till att omfatta personer som befinner sig i hemlöshet samt personer med psykisk funktionsnedsättning.

- Det finns så många i Stockholm som inte har någon vän eller familjemedlem med sommarstuga och som aldrig får komma ut på landet under sommaren. Hemlösa är en särskilt utsatt grupp eftersom personer i hemlöshet sällan har några medel att åka iväg för. Därför borde kommunen se till att även de kan ta del av den här möjligheten, säger Alexandra Mattsson Åkerström.

För mer information:

Anna Rojas Tillberg, pressekreterare, 076 12 29 107