(V): Låt Stockholm bli först med ett kvinnohistoriskt museum

I Vänsterpartiets budget för Stockholms stad 2013 föreslår man att Stockholm ska bygga ett kvinnohistoriskt museum. Det ska fungera som ett centrum för studier och programverksamhet om kvinnorörelsens historia i Sverige. Ett sådant museum kommer att dra till sig en stor publik, både nationellt och internationellt och bli en viktig attraktion för Stockholm. Placering och upplägg ska utredas av kulturförvaltningen i samarbete med kvinnoorganisationer och andra aktörer med fackkunskaper i kvinnohistoria.

Kravet att museerna ska spegla hela befolkningens liv har framförts i många år. DEA, föreningen för ett kvinnohistoriskt museum, har nyligen undersökt kvinnorepresentationen på länsmuseerna och funnit att kvinnor är gravt underrepresenterade och barn mycket sällsynta i utställningarna. När kvinnor framställs är de oftast stereotypt skildrade som anonyma och passiva och förekommer i negativa situationer.

-          Det är hög tid att skapa ett museum som visar kvinnornas kamp genom historien för sina rättigheter och Stockholm borde bli först med ett sådant, säger Ann Mari Engel, vice ordförande i kulturnämnden.

-          Museerna i Stockholm har idag en stark övervikt för manliga ämnen, som t.ex. armé, sjöfart, teknik, kungahistoria och det senaste tillskottet spritens historia! Stadens borgerliga majoritet har länge drivit ett Vikingamuseum och tänker nu satsa en betydande årlig summa på ett Nobelmuseum, där ju den manliga dominansen är påtaglig, säger Ann Mari Engel.

Ann Mari Engel 070 727 74 20