V: Låt Stockholmarna bygga sina egna bostäder!

I Tyskland finns det sen tidigare – i Stockholm har det aldrig prövats förr. Genom byggemenskaper kan Stockholmarna själva bygga sitt boende, efter egna önskemål. Nu föreslår Vänsterpartiet att platser utses för detta. Motionen läggs nu på måndag.

- Vi tycker att folk själva ska få bestämma hur deras boende ska se ut. Det ska inte styras av byggherrar som bara tänker på att sälja dyrt. Vårt förslag innebär att Stockholmarna får större inflytande över sitt eget boende, säger, säger Sebastian Wiklund (V), ledamot Fastighetsnämnden.

- Här finns möjlighet att påverka sitt boende. Det blir både bättre kvalitet och mer klimateffektivt när man är med och bestämmer över sitt boende i flerfamiljshus. Boendet ska inte styras av byggherrar som mest tänker på att sälja dyrt. Vårt förslag innebär att Stockholmarna får större inflytande över sitt eget boende, säger Maria Hannäs, gruppledare i Stadsbyggnadsnämnden (V).

En byggemenskap är en demokratisk förening med varierande antal medlemmar som går samman och bestämmer sig för att bygga ett hus som man vill bo i. Resultatet blir ofta att medlemmarna satsa på alternativa planlösningar, gemensamma lösningar och prioriterar bort oönskade utrymmen. Vänsterpartiet föreslår i en motion som läggs den 7 oktober, att Stockholm ska prova detta genom att utse en plats där byggemenskaper kan utvecklas med hjälp av staden som organisatör.

Sebastian Wiklund  070-843 93 41
Maria Hannäs 076- 796 62 00

Vill du läsa mer om Stockholmsvänsterns politik? Gå in på http://www.stockholmsvanstern.se/