(V): Nya direktiv slår hårt mot Stockholms hyresgäster!

Tisdag den 11 dec kommer Stockholms stads koncernledning att ge nästa års direktiv till bostadsbolagen. Enligt direktiven ska hyressättningen under nästa år samordnas med de privata fastighetsägarna – något som för de allra flesta kommer innebära kraftigt höjda hyror. Skälet är att man vill ställa ”marknadsmässiga avkastningskrav” på bolagen, alltså ta ut så mycket vinst som möjligt

Dessutom anser den borgerliga majoriteten att kommande upprustnings- och underhållsinsatser måste bedömas rent ekonomiskt.  Detta innebär att en rad viktiga upprustnings- och underhållsåtgärder i hyreshusen inte kan genomföras, alternativt kommer att leda till helt otänkbara hyresnivåer.

-          Själva syftet med allmännyttan är att erbjuda bra bostäder till rimliga priser, det försvinner nu helt ur Stockholms bostadspolitik, säger Ann Mari Engel, V:s ledamot koncernstyrelsen. I det tysta sker en omsvängning av hela den svenska modellen för bostadspolitiken. Det borgerliga styret överlämnar nu alla beslut till marknadens villkor.

-          Bostadsbolagen har gott om pengar och Stockholm är rikt, vi behöver inte höja hyrorna. Vänsterpartiet kräver tvärtom att de mycket rika kommunala bostadsbolagen ska införa hyresstopp för 2013 så att vanliga människor har råd att bo kvar, säger Ann Mari Engel.

Ann Mari Engel 070 727 74 20