V: Orosanmäl sexköpare som har barn under 18 år

Vänsterpartiet i Stockholms stad föreslår att personer som grips för sexköp och är föräldrar till minderåriga barn ska orosanmälas till socialtjänsten. Syftet med förslaget är att orosanmälan kan ha en avskräckande effekt på sexköpare. Dessutom kan det innebära att socialtjänsten får möjlighet att göra en bedömning i varje enskilt fall om vilken typ av stöd som kan behövas, dels för barnen i familjen men även för den som köpt sex. I Umeå kommun har politikerna redan uppmanat polisen att göra orosanmälningar till socialtjänsten när de griper en person med minderåriga barn för sexköp, och nu vill Vänsterpartiet att Stockholms stad följer efter.

- Om personer som köper sex enbart kan betala böter och sen gå hem och sova hos sin familj blir inte konsekvenserna särskilt märkbara, och det är inte rimligt. Forskning visar dessutom att män som köper sex är mer benägna att använda våld i hemmet, och därför borde det vara en självklarhet att socialtjänsten uppmärksammas på när föräldrar till minderåriga barn köper sex så att barnens behov uppmärksammas, säger Alexandra Mattsson Åkerström (V), vice ordförande i socialnämnden i Stockholms stad.

Vänsterpartiet vill även att staden satsar mer resurser för att öka tillgången till stöd för minderåriga personer som säljer sex, och på mer uppsökande arbete.

- Det är extremt viktigt att vi försöker nå ut till de unga personer som säljer sex och som idag faller mellan stolarna. Vi menar att staden måste göra mycket mer för att se till att personer som skadar sig själva genom att sälja sex erbjuds stöd och hjälp för att ta sig ur sin situation, säger Alexandra Mattsson Åkerström.

Förslaget har presenterats i en skrivelse till socialnämnden igår.

Anna Rojas Tillberg                           Siri Jonsson Montin

Pressekreterare                                   Pressekreterare