(V): Rädda Enskedespelen

Enskedespelen har under förberedelserna av sommarens produktion ”Oliver Twist” fått besked från Trafikkontoret att de inte får lov att använda sin repetitionsplats i Margaretaparken längre än två veckor – vilket omöjliggör deras arbete. 150 barn och ungdomar riskerar nu att se sitt arbete gå till spillo. Vänsterpartiet lägger därför en skrivelse på dagens kulturnämnd där vi uppmanar kulturförvaltningen att lösa situationen.

Sedan 1983 har föreningen uppfört 16 kritikerrosade spel som sammanlagt engagerat minst 2000 personer. Varje spel drar en publik på mellan 2000 och 3000 personer. Man har också en omfattande barn- och ungdomsverksamhet under året. Föreningen för Enskedespelet fick förra sommaren 250 000 kr i bidrag från kulturförvaltningen för att köpa ett nytt cirkustält ”för att säkerställa framtida verksamhet.”

-          Kulturförvaltningen borde sätta sig med trafikkontoret och stadsdelsförvaltningen för att försöka lösa denna fråga, eller hitta en annan tillräckligt stor repetitionslokal åt föreningen, säger Ann Mari Engel, vice ordf. kulturnämnden. (V).

-          Enskedespelen har hög konstnärlig nivå, mycket stort lokalt stöd och engagerar många stockholmare – det vore sorgligt att slarva bort det engagemanget, säger Ann Mari Engel.

Ann Mari Engel 070 727 74 20