V: Sälj inte Byholmen i Vårberg

Imorgon kommer den blågröna majoriteten i stadens bostadsbolag Micasa att fatta beslut om att sälja fastigheten Byholmen i Vårberg, som består av fyra hus och ligger på Vårholmsbackarna. Vänsterpartiet menar att staden borde behålla husen, antingen inom bolaget Micasa, eller genom att sälja till något av de andra bostadsbolagen som staden själv äger.

Idag är en av de största hyresgästerna i fastigheten Byholmen SHIS, som är Stockholm stads bostadssociala resurs. SHIS är boenden för stockholmare som av ekonomiska eller sociala skäl har hamnat utanför den ordinarie bostadsmarknaden. Genom att staden fortsätter äga fastigheten Byholmen kan SHIS garanteras att bli kvar. Fastigheten rymmer även ett studentboende med 29 lägenheter och ett vårdboende med 28 platser.

- Nu ser vi tydligt hur de borgerliga partierna går tillbaka till samma gamla politik som de drivit tidigare mandatperioder där de först sänker skatten och sedan måste de sälja det som stockholmarna äger gemensamt för att ha råd med kommunens ekonomi. Och förlorarna på det riskerar att bli samhällets mest utsatta, säger Clara Lindblom (V), oppositionsborgarråd.

Anledningen till att fastigheten Byholmen ska säljas är att bostadsbolaget har ett mål om att få en bättre ekonomi och behöver få in pengar. I mars i år gjorde den blågröna majoriteten ett uppmärksammat uttag på 40 miljoner kronor från Micasa, och flyttade pengarna till den övriga kommunkassan. Vänsterpartiet var också då mycket kritiska till uttaget och menade att pengarna borde ha stannat i bostadsbolaget.

För mer information:
Siri Jonsson Montin, pressekreterare, 076 12 29 102