V: Sälj inte Sverigefinska skolans lokaler

Stockholms stads blågröna majoritet planerar att sälja de skollokaler i Kista där Sverigefinska skolan inryms idag. Vänsterpartiet kommer rösta nej till försäljningen och menar att det är lokaler som staden borde behålla.

Fastigheten som är aktuell för försäljning hyrs idag ut till den stiftelsedrivna Sverigefinska skolan i Kista och har som skolfastighet ett strategiskt värde för staden. Vänsterpartiet anser därför att staden ska behålla fastigheten och bidra till att säkra den långsiktiga skolförsörjningen i staden. För långsiktiga behov som skolförsörjningen är det ekonomiskt fördelaktigare för staden att äga lokaler än att skolor hyr lokaler av privata hyresvärdar. Det är styrelsen i allmännyttiga Svenska Bostäder som väntas fattas beslut om försäljning.

- Kan de borgerliga partierna verkligen garantera att skolan på sikt får bli kvar i sina lokaler utan större hyreshöjningar om man säljer till ett privat fastighetsbolag? Knappast. Dessutom behöver staden sina skollokaler för att säkra att man kommer ha tillräckligt med skolplatser även i framtiden. Det finns ingen logik i det här beslutet utan det är rent ideologiskt för att de borgerliga i Stockholm tycker att det mesta vi äger gemensamt ska säljas ut till privata företag, säger Maria Hannäs, ledamot för Vänsterpartiet i Svenska Bostäders styrelse.

Siri Jonsson Montin                   Anna Rojas Tillberg

Pressekreterare                           Pressekreterare