V: Sälj Östermalmshallen och lägg pengarna på idrotten

Vänsterpartiet vill att Stockholms stad säljer Östermalmshallen och använder vinsten till investeringar i idrotten, bland annat nya idrottshallar och fotbollsplaner. Förslaget är en del av Vänsterpartiets oppositionsbudget för Stockholms stad, och V kommer på fastighetsnämndens möte på tisdag att föreslå en försäljning.

Östermalmshallen öppnade nyligen igen efter att ha genomgått en omfattande renovering som kostat staden nästan 1,5 miljarder kronor. Samtidigt saknas pengar till de nödvändiga investeringar som behöver göras i Stockholmsidrotten. Stockholm har minst antal idrottsanläggningar per invånare i hela Sverige och det har lett till att många barn tvingas till sena träningstider under veckodagarna, men också till att tiotusentals barn tvingas stå i kö för att få börja idrotta.

-
Barn och ungdomar borde inte behöva träna kl. 23 på kvällen på grund av bristen på träningstider och anläggningar, men tyvärr finns i nuläget inte tillräckligt med pengar avsatta för att staden ska ha råd att bygga bort bristen på hallar och planer. Det är därför vi menar att staden bör sälja Östermalmshallen och lägga pengarna på idrotten, säger Clara Lindblom (V), oppositionsborgarråd.

Vänsterpartiet har tidigare varit skeptiska till försäljningar av stadens saluhallar, men menar att en försäljning ändå är rimlig om vinsten går till idrotten. Att hallen har upprustats är bara positivt då det kan attrahera en stabil köpare som kan driva saluhallen vidare som den drivs idag. Vänsterpartiet riktar också kritik mot den borgerliga majoriteten som man menar drar in pengar till kommunen på fel sätt.

-
Som det ser ut nu säljer de bostadshus samtidigt som de väljer att behålla lyxbyggen som Östermalmshallen. Vi tycker att man ska göra tvärtom, och vi är beredda att kompromissa om en försäljning av saluhallen ifall pengarna går idrotten, och inte till att finansiera ytterligare skattesänkningar, säger Clara Lindblom.

Siri Jonsson Montin                   Anna Rojas Tillberg

Pressekreterare                           Pressekreterare