V: Sänkta politikerlöner kan ge närmare 17 miljoner till välfärden

I onsdags presenterade det blågröna styret i Stockholms stad sin budget för 2020. Majoriteten framhöll att budgeten var stram och att tuffare tider väntar stadens verksamheter, vilket man menar beror på vikande konjunktur. Vänsterpartiet i Stockholm stad föreslår därför även i år att borgarrådens löner sänks så att mer pengar kan gå till välfärden. Borgarrådens löner ligger idag på ungefär 110 000 – 137 000 kr i månaden. Vänsterpartiet föreslår att de sänks till 65 000 kronor i månaden. Detta skulle innebära att 16,6 miljoner kronor som skulle gått till politikernas löner istället kan satsas på stadens verksamheter för barn och unga.

- Politikernas löner ligger orimligt högt, och att prioritera oss höginkomsttagare samtidigt som man gör nedskärningar inom förskola och bibliotek är oansvarigt. Med sänkta löner skulle vi kunna satsa de här pengarna på välfärden istället och till exempel slippa större barngrupper och kunna hålla biblioteken öppna, säger Clara Lindblom (V), oppositionsborgarråd.

Vänsterpartiet har en partiskatt som innebär att företrädare för partiet inte tar ut mer än ca 29 000 kronor i månaden och arbetar för att sänka politikers löner även i riksdagen.

- Vi vill tydliggöra vad de här pengarna skulle kunna gå till istället. Öppna biliotek och ordentliga resurser till barn och unga gynnar hela samhället och inte bara en liten grupp högavlönade politiker. 65 000 kronor är fortfarande en hög lön, och det ligger mer i linje med vad kommunalråd och politiker tjänar i resten av landet, säger Clara Lindblom.

För mer information:
Moa Richter Hagert, pressekreterare, 076 12 29 102