(V): Söker medlemskap i SABO – bygger billigt i höst

Vänsterpartiet i Stockholms stad är inte en del av den styrande majoriteten i Stockholm. Men bostadsbristen är så akut att det inte finns tid att vänta till efter valet. Vänsterpartiet har därför redan nu lämnat över en medlemsansökan till SABO - Branschorganisationen Sveriges allmännyttiga bostadsföretag - som ska börja gälla efter valet i höst. Se filmen från ansökan här: https://vimeo.com/92813180

-        Jag har tagit mig friheten att ansöka om medlemskap i SABO åt våra tre kommunala bostadsbolag, säger Clara Lindblom, exploateringsnämnden (V) Stockholms stadshus. Det första vi gör när vi tar över makten i Stockholms stadshus den 14 september är att börja bygga hyresrätter med rimliga hyror, och med ansökan inne är det bara att sätta igång direkt.

-        Den borgerliga majoriteten borde aldrig ha lämnat SABO, säger Clara Lindblom. SABO arbetar hårt för att pressa byggpriserna och hjälpa kommuner att få fram billiga hyresrätter. Nu är våra bostadsbolag istället medlemmar hos de privata fastighetsägarna vars mål är det motsatta – att hyrorna ska vara så höga som möjligt.

Genom att ut­lysa en tävling bland byggföretag har SABO tagit fram så kallade Kombo­hus – ett fär­dig­­upp­handlat koncept som enkelt kan beställas av de kommunala bostadsbolag som är medlemmar. Det innebär fler­bostadshus som kan uppföras var som helst i landet till ett fast pris som ligger 25 procent under den genomsnittliga byggkostnaden, samtidigt som byggtiden halveras. 2007 valde den borgerliga majoriteten att låta stadens allmännyttiga bostadsbolag Familjebostäder, Sven­ska Bostäder och Stockholmshem begära utträde ur SABO, för att istället ansluta sig till bransch­organisationen för de privata fastighetsägarna.

Clara Lindblom 073 386 57 67