(V): Stockholms stad fortsätter hyreshöjningarna

Familjebostäder och Hyresgästföreningen har slutit avtal om årets hyreshöjning. Från den 1 mars 2014 höjs hyrorna med 1,5 procent i genomsnitt. Vänsterpartiet i Stockholms stad har avsatt utrymme för att staden helt ska avstå hyreshöjningar i allmännyttan under 2 år framöver.

-          Att hyrorna inte höjdes mer beror på att Vänsterpartiet, hyresgästföreningen och andra kämpat för att försvara allmännyttan. Hyreshöjningarna blev inte så höga som man befarat men samtidigt är de fortfarande onödiga, hyreshöjningarna i Stockholms allmännytta saknar ekonomiska skäl, säger Ann-Margarethe Livh, vice Ordf. i Familjebostäder (V).

-          Vänsterpartiet visar i sin budget att staden skulle kunna avstå hyreshöjningar i två år framöver till en ytterst liten kostnad. De kommunala bostadsbolagen har god ekonomi trots att alliansen flyttar över miljarder varje år, samtidigt så höjer de hyran varje år som om det vore en naturlag, säger Ann-Margarethe Livh.

Ann-Margarethe Livh      076 12 29 103

Vill du läsa mer om Stockholmsvänsterns politik? Gå in på