V: Stort misstag att sälja Vällingby centrum

Den blågröna majoriteten i Stockholms stad har beslutat att sälja Vällingby centrum. Det meddelade bostadsborgarrådet Dennis Wedin idag. Vänsterpartiet motsätter sig förslaget och menar att det kan få allvarliga konsekvenser för de boende.

De blågröna verkar inte lära av sina tidigare misstag. Vi har sett flera gånger förr hur en utförsäljning av centrum fått allvarliga konsekvenser för både boende och handlare med chockhöjda hyror och kraftigt försämrad service. Vi måste behålla de centrum som fortfarande finns kvar i stadens ägo, säger Clara Lindblom (V), oppositionsborgarråd i Stockholm stad.

2007 sålde kommunen ut centrumen i bland annat Tensta, Rinkeby, Bredäng och Högdalen till det brittiska skandalbolaget Boultbee. Resultatet blev bland annat kraftigt höjda hyror. Idag ägs Vällingby centrum av Svenska Bostäder AB. Det finns en tydlig skillnad mellan de centrum som ägs av kommunen och de som sålts ut till privata aktörer menar Clara Lindblom.

Svenska Bostäder är ett av Sveriges mest välmående kommunala bostadsbolag. Majoriteten plockar ut pengar ur bolagen för att finansiera sin skattesänkarpolitik men det är de boende i västerort som riskerar få betala notan. Det går inte att juridisk binda en kommersiell aktör till att ta långsiktigt ansvar. De kommunala bolagen tar ett större samhällsansvar och är bättre på att se det värde som ett lokalt välfungerande centrum har för de boende, säger Clara Lindblom (V).

Moa Richter Hagert, pressekreterare, 076 12 29 102
Anna Rojas Tillberg, pressekreterare, 076 12 29 107